Wednesday, June 6, 2007

CORETAN KEDUABELAS

Mawar...
Yang aku lihat hanyalah sekelopak serpihan lemah tiada daya. Wahai, aku tidak melihat ketakjuban tiada tara yang muncul menyerbukkan keharuman. Hanya itu, menyebar mewangi melintasi dahaga penjiwa-penjiwa yang tenang. Menelusuri para pencari titian yang terus berbondong.

Api...
Mahabbah terlecut atasnya. Gemuruh detak jiwa yang tiada henti memancarkan semburat makna ruhaniyyah. Akulah ada. Merindukan kecupan manis yang terus terlontar tiada henti. Maka adalah Aku. Bersemayam di dalam api yang tiada henti padam. Menyenandungkan percikan bunga api yang terus berkelebat.

Kursi...
Berdekatan mendekap erat rasa bahagia. Bersenandung di hamparan empat penjuru. Bergelantungan di tiang kedamaian hakiki. Wahai para salik, dudukilah selayaknya kau mereguk kenikmatan. Bercumbu dengan Kekasih Abadi yang aromanya tidak pudar ditelan masa.

Nur...
Lihat! Aku tidak kuasa memandang. Buta mataku melihat terpaan bilar-bilar silau yang terus berpendar tiada henti. Percikan sinar terang memancar menerawang membelah sukma. Wahai yang bersemayam di ragaku, aku tidak tahan melihat kemilauMu.


2005

No comments: